Leikkejä Senegalista

MRo_6065_PIEN

© Anu Pakarinen

Pantteri-leikki

Yksi leikkijöistä valitaan pantteriksi, joka asettuu piirin keskelle pesäänsä. Muille leikkijöille annetaan kaksi erillistä nauhaa hännäksi. Pillin vihellyksestä pantteri lähtee saalistamaan muiden leikkijöiden häntiä. Pantterin saadessa pakenijan kiinni joutuu tämä luovuttamaan yhden hännistään. Kun leikkijä on menettänyt kummatkin häntänsä, hänestä tulee myös saalistava pantteri. Viimeinen häntänsä säilyttäjä on seuraavassa leikissä pantteri.

Käärmeet ja Metsästäjät

Tarvikkeet: Noin metrin mittainen kepakko, kaksi metriä narua, jokin särkymätön esine narun toiseen päähän kiinnitettäväksi.

Leikkialueelle määrätään käärmeen pesäpaikka ja metsästäjän koti, jotka ovat kaukana toisistaan. Leikki alkaa, kun ensimmäinen käärme lähtee pesästä vetäen perässään häntäänsä (= naru + esine) kiertääkseen ennalta sovitun kohteen ja yrittäen sen jälkeen palata pesäänsä. Samaan aikaan metsästäjä lähtee kotoaan ja yrittää kepakollaan lyödä käärmeen häntää. Mikäli käärme pääsee takaisin pesäänsä saamatta osumia häntäänsä, saavat käärmeet pisteen. Mikäli taas metsästäjä saa osuttua häntään kepakollaan, saavat metsästäjät pisteen. Vaihdetaan metsästäjää ja käärmettä, kunnes kaikki leikkijät ovat juosseet. Sen jälkeen vaihdetaan metsästäjät käärmeiksi ja päinvastoin.

Vesiruukku, meloni, raha

Seuraavaa leikkiä voi leikkiä viestinä tai muuten vain.
Tarvikkeet: (jokaiselle joukkueelle) kattilankansi, pallo, kolikko

Tarina: Ndongon piti viedä ruukulla vettä kotiin kylän kaivolta. Samalla kylämatkalla hän oli kuitenkin myynyt tekemänsä käsityön eräälle kauppiaalle, joka antoi siitä yhden kolikon ja yhden melonin. Ndongo oli nyt ongelman edessä; kuinka saada kaikki tämä kotiin nopeasti ennen pimeän tuloa? Hankalinta oli kuitenkin se, että Ndongolla ei ollut paikkaa, mihin laittaa kolikko ja meloni. Vesiruukkukin uhkasi koko ajan pudota pään päältä. Ndongo keksi ratkaisun: hän asetti kolikon silmäänsä, näin hän koko ajan näkisi sen. Melonin (pallo) hän asetti polviensa väliin ja vesiruukun (kattilankansi) päänsä päälle. Kädet jäivät nyt vapaaksi varmistamaan sen, ettei mikään näistä kolmesta putoaisi maahan. Ja sitten nopeasti kotiin.

Viestit

Kaksi tai useampi joukkue, vähintään 3 henkilöä / joukkue

Tarina: Apinoilla oli juhlat joen rannalla kasvavassa suuressa puussa. Juhlaruokana olivat maapähkinät. Lähin maapähkinäpaikka oli kuitenkin niin kaukana, että juhlaruoan kerääminen sujui apinoiden mielestä nopeammin, jos he työskentelisivät ketjuna. Käsiä eivät apinat kuitenkaan voineet käyttää pähkinöiden siirtelyyn, sillä molemmat kädet tarvittiin kiipeilyyn puusta puuhun. Apinaperheillä oli keskenään kisa siitä, mikä perhe on nopein, sillä ensimmäiseksi tullut perhe saa parhaan paikan juhlapuun oksilta.

Kertomukseen liittyen:

Viesti 1

Tarvikkeet: herneitä tai maapähkinöitä, pilli jokaiselle leikkijälle, pieni astia (esim. lautanen) jokaiselle

Ensimmäisellä leikkijällä on astiassa edessään herneitä (n. 5 kpl), jotka hän siirtää pillin avulla ketjunsa toisen leikkijän lautaselle ja tämä taas pillillä kolmannen lautaselle jne. Se joukkue, joka on saanut siirrettyä yksitellen kaikki herneensä läpi ketjun viimeisen leikkijän lautaselle on voittaja.

Viesti 2

Tarvikkeet: herneitä tai maapähkinöitä (n. 5 kpl/joukkue), lusikka jokaiselle leikkijälle, astia jonon viimeisenä olevalle

Ketjussa siirretään lusikasta lusikkaan herneitä. Voittajaketju on se, jonka kupissa on ensimmäisenä kaikki lähetetyt herneet. Jos herne tippuu matkalla, on se nostettava takaisin lusikkaan ilman käsiä.

Viesti 3

Tarvikkeet: kirsikan kokoisia kiviä 3–5 kpl/joukkue, leikkijöillä paljaat jalat

Ensimmäinen aloittaa ottamalla varpaittensa väliin kiven ja hyppimällä yhdellä jalalla sen kanssa toisen leikkijän luo. Toinen leikkijä ottaa kiven varpaisiinsa ja hyppii yhdellä jalalla seuraavan leikkijän luokse. Ensimmäisenä kaikki kivet viestiketjun läpi siirtänyt joukkue on voittaja.
Ympäristöleikit

Kestävä hippa

Tarvitsette pieniä kiviä, käpyjä tai muuta vastaavaa, yhden per osallistuja. Valitse yksi hippa ja jaa muut kahteen joukkueeseen: ruskeaan ja vihreään. Merkitse lähtö- ja maaliruutu. Aseta maaliruutuun kaksi ämpäriä, yhden molemmille joukkueille. Osallistujien tehtävä on juosta lähtöpisteestä maaliin ja viedä kivensä oman joukkueen ämpäriin. Hipat yrittävät ottaa kiinni muita. Jos vihreän joukkueen jäsen saadaan kiinni, tulee hänet viedä takaisin lähtöruutuun. Tämän jälkeen vihreän joukkueen jäsen saa yrittää uudestaan. Mikäli ruskean joukkueen jäsen jää kiinni, tulee myös hänestä hippa. Laskekaa lopuksi kuinka monta kiveä ämpäreissä on. Keskustelkaa vartion kanssa säännöistä. Kenelle tehtävä oli helppo ja miksi? Toinen tapa oli kestävää, toinen ei. Selittäkää miten tämä pätee myös luonnossa.

Tasapaino

Tarvitaan parillinen määrä leikkijöitä. Seiskää piirissä pitäen toisia kädestä kiinni. Joka toinen nojaa eteenpäin, joka toinen ulospäin pitäen kehonsa suorassa. Keskustelkaa: mitä tapahtuu jos joku rikkoo ketjun?

Tietopeli

Tietopelin kautta voi ryhmässä testata tietojaan partiosa Suomessa ja Senegalissa. Tulosta kortit ja tutustu liitteessä-oleviin ohjeisiin.